ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
علم مهندسی عمران

بند پوشالي زرينه رود نماد دانايي آب گذشتگان

بند پوشالي زرينه رود نماد دانايي آب گذشتگان

با نگاهي به پراكندگي سدهاي تاريخي ايران مشخص است كه تمركز اين سدها در استان هاي خراسان ، فارس، خوزستان، تهران ، اصفهان و بوشهر  بوده و در غرب كشور به علت بارش و رواناب كافي، سدهاي تاريخي كمي احداث شده اند. در عين حال مي توان به مواردي اشاره نمود كه نماد دانايي آب گذشتگان در اين خطه است.

بند پوشالي كه برروي زرينه رود احداث مي گرديد يكي از خلاقيت هايي است كه در غرب كشور ابداع گرديد. در اواخر بهار كه احتمال وقوع سيلاب های بزرگ كمتر مي شد، يك تشك پوشالي بصورت حصير باف ايجاد شده و سپس آنرا بصورت استوانه در مي آوردند. پس از بستر سازي مناسب در رودخانه ، استوانه هاي پوشالي به يكديگر متصل مي شدند و بند پوشالي تشكيل مي شد.

به علت شيب بسيار كم بستر رودخانه ، بتدريج با تله گذاري رسوب، بند پوشالي تبديل به يك بند رسوبي مي گرديد و آب را به كانال اطراف منحرف مي شد. در فصل سيلاب، بند تخريب شده و اجزاي آن به درياچه اروميه انتقال مي يافت ولي از نظر زيست محيطي هيچ مشكلي براي درياچه حادث نمي گرديد زيرا كليه مصالح بند پوشالي طبيعي بودند . عكس زير كه نزديك 44 سال پيش برداشته شده نماد از كار و روحيه تيمي قوي دارد بنحوي كه هيچكس به دوربين اعتنايي ندارد .

 

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46