ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.13 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

در بررسي‌هاي جهاني انجام شده در خصوص مديريت اكوسيستم‌هاي آبي از 132 كشور، رتبه ايران 130 است.

معاون محيط‌زيست طبيعي سازمان محيط زيست كشور گفت: در بررسي‌هاي جهاني انجام شده در خصوص مديريت اكوسيستم‌هاي آبي از 132 كشور، رتبه ايران 130 است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، احمد‌علي كيخا صبح شنبه 27 ارديبهشت در گردهمايي مديران محيط‌زيست كشور در شيراز، گفت: اين رتبه نشان‌دهنده وجود اشكال در نگاه مديريتي است.

وي با بيان اينكه امروز در ايران در تمام استان‌ها، چه استان‌هاي داراي منابع آبي مناسب و چه استان‌هاي فاقد بارندگي و منابع آبي مناسب، مشكل آب وجود دارد، به نقل از وزير نيرو، وجود بحران در 290 سفره زيرزميني آب از ميان 600 سفره خبرداد و گفت: زماني حجم برداشت آب از ذخاير زيرزميني حدود 50 ميليون مترمكعب بود اما امروز اين ميزان به 170 ميليارد مترمكعب رسيده كه اين ميزان 5 تا 6 برابر حجم درياچه اروميه است.

اين مقام مسئول تغيير و تجديدنظر در رويكردهاي توسعه را لازم برشمرد و تاكيد كرد: با رويكردي كه مشكلات را خلق كرده است كه نمي‌توان آنها را مديريت و حل كرد، بايد شهامت پذيرفتن اشكال و اصلاح و تجديد‌نظر در رفتارها و رويكردها را داشته باشيم.

وي با تصريح اينكه توسعه تنها احداث كارخانه‌هاي صنعتي بزرگ نيست، گفت: در مدت چند ماه گذشته كه مناسبات ايران با كشورهاي مختلف جهان بهبود پيدا كرده است، شاهد حضور پررنگ گردشگران خارجي هستيم به‌طوريكه هتل‌ها در شهرهايي نظير اصفهان و يزد و شيراز تا ماه‌هاي آينده رزرو شده‌اند.

كيخا خاطرنشان كرد: در قرن 21 با اين همه پيشرفت علمي انتظار است كه در سايه دولت تدبير و اميد، به جهش‌هاي بلندي در عرصه علمي و توسعه‌ي علم‌محور دست‌پيدا كنيم، درياچه اروميه نمونه‌اي بارز از توسعه‌ي غيرعلمي است، طي سال‌هاي گذشته حجم اراضي زيركشت اطراف اين درياچه از 50 هزار هكتار به بيش از 350 هزارهكتار و در مواردي 750 هزار هكتار رسيده و آب برداشت شده از منابع‌آب‌هاي زيرزميني و سطحي به‌شكلي با كل حق‌آبه اين درياچه برابري مي‌كرده است.

وي تصريح كرد: كل درآمد حاصل از افزايش سطح زيركشت و اشتغال ايجاد شده را اگر حداكير 1 ميليارد و 500 هزار دلار بدانيم، آيا ارزشش را داشت كه پارك ملي درياچه اروميه را از دست‌بدهيم و سلامت مردم را با خطر مواجه كنيم براي كسب اين درآمد كه پايدار هم نيست؟

كيخا با ابراز تاسف از اينكه در سال 91 از كل 9 رديف اعتباري معاونت زيست محيطي كشور تنها يك رديف اختصاص اعتبار انجام شده و 8 رديف ديگر اعتبارات صفر بوده است، گفت: بسياري از سدهاي ساخته شده در كشور بدون وجود آب است، اما باز هم در حال سد سازي هستيم، چرا در كشور ما بايد طرح‌هايي اجرا شود كه مجوز زيست‌محيطي ندارد.

وي با بيان انتظارات از دستگاه‌هاي مختلف، تاكيد كرد: اگر نيروي انتظامي و نظامي حافظ امنيت در مرزها و درون مرزها هستند، محيط‌بانان هم حافظ امنيت پايدار كشور در عرصه‌هاي طبيعي به‌شمار مي‌روند كه اهميت كارشان كمتر از دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي نيست.

كيخا با انتقاد از برگزاري مانورهاي مختلف نظامي در استان‌هاي كشور بدون هماهنگي با سازمان محيط‌زيست،‌ گفت: علي‌رغم وجود شيوه‌نامه، اما همچنان شاهد برپايي مانورهايي در نقاط مختلف كشور و بدون هماهنگي با محيط‌زيست هستيم.

وي با يادآوري اينكه سازمان حفاظت محيط زيست كشور خواستار توقف خط توليد سلاح‌هاي شكاري توسط وزارت دفاع بوده و هست، گفت: اين انتظار زيادي نيست، باور كنيم كه حيات وحش در حال نابودي است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 42