ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
امور تحصیلی

معرفی دوره دکتری مديريت پروژه و ساخت : اهداف سرفصلها دروس

معرفی دکتری مديريت پروژه و ساخت : اهداف سرفصلها دروس

  تعريف و هدف دوره

  دوره دکترای مديريت پروژه و ساخت، مجموعه ای هماهنگ از فعاليت های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمينه مديريت پروژه و ساخت (شامل طرح های عمرانی، صنعتی، تأسيسات زيربنايی و ساير پروژه ها) است که با تکيه بر مفاهيم، ديدگاه ها، روش ها، تکنيک ها، نرم افزارها و نظام‌های مربوط به مطالعه و طراحی و اجرای پروژه ها به دنبال فعاليت های علمی- تحقيقاتی نظری، تجربی و يا تلفيقی از اين دو است. آموزش وسيله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه حصول به اهداف تحقيق می باشد. هدف از ايجاد اين دوره رسيدن به يک يا چند مورد از اهداف زير است :

  الف) احاطه بر آثار علمی مهم در يک زمينه و گرايش خاص مديريت پروژه و ساخت

  ب) آشنايی با روش های پيشرفته تحقيق و کوشش برای نوآوری در اين زمينه

  ج) دستيابی به جديدترين مبانی علمی، تحقيقاتی و فناوری در زمينه مديريت پروژه و ساخت

  د) نوآوری در زمينه های علمی و تحقيقی و کمک به پيشرفت و گسترش مرزهای دانش

  هـ) تسلط يافتن بر يک يا چند حوزه، همچون تعليم و تحقيق و برنامه ريزی، اجرا يا هدايت و نظارت و ارزيابی، تجزيه و تحليل و حل مسائل علمی و گشودن مشکلات علمی جامعه در يکی از زمينه های تخصصی مديريت پروژه و ساخت برای انجام وظيفه در نظام تحقيقاتی و آموزش عالی کشور و يا وظايف مديريتی و راهبردی در سازمان های دولتی و نهادهای برنامه ريزی کشور

  و) اشاعه و توليد دانش مديريت پروژه و ساخت متناسب با ويژگی های فرهنگی و شرايط خاص کشور

 

  2. ضرورت و اهميت دوره

  از ضرورت های ايجاد دوره دکترای مديريت پروژه و ساخت علاوه بر تربيت نيروهای مورد نياز دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی برای تدريس دروس اين رشته در مؤسسات آموزشی و اجرايی و تربيت و تأمين پژوهشگران و مشاوران ارشد مديريت پروژه و ساخت در حيطه های مختلف مديريت طرح های عمرانی و صنعتی کشور، شامل فراهم نمودن امکان ادامه تحصيل فارغ التحصيلان دوره کارشناسی ارشد مديريت پروژه و ساخت و ساير رشته های مرتبط در مرحله پيشرفته تر و افزايش تخصص های مربوط به برنامه ريزی و مديريت طرح در کشور است .

  اين نکته به خصوص از آنجا حائز اهميت است که علی‌رغم سرمايه گذاری کلان کشور در اجرای طرح های مختلف، در زمينه ارتقاء دانش مديريت پروژه و ساخت اقدام اساسی صورت نگرفته است. بدين منظور، طراحی و اجرای دوره دکترای مديريت پروژه و ساخت گامی اساسی در راه پرورش متخصصان مورد نياز در اين رشته و در نتيجه توسعه ظرفيت های علمی کشور در اين زمينه می باشد .

 

  3. طول دوره و شکل نظام

  دوره دکتری مديريت پروژه و ساخت، دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی (تدوين رساله) می باشد که نحوه ورود و اتمام هر مرحله و حداقل و حداکثر طول دوره مطابق با آئين نامه دوره دکتری می باشد .

  در مرحله آموزشی دوره دکتری مديريت پروژه و ساخت، گذراندن 12 تا 18 واحد درسی از دروس دوره دکتری، بنا به تشخيص استاد راهنما و تصويب شورای تحصيلات تکميلی (علاوه بر واحدهای جبرانی گذرانده شده)، الزامی است. اين دروس از ميان جدول دروس اصلی دوره دکتری مديريت پروژه و ساخت، دروس اختياری اين رشته و دروس اصلی و اختياری مقاطع تحصيلات تکميلی ساير رشته های مرتبط، به تشخيص استاد راهنمای دانشجو و تأييد شورای تحصيلات تکميلی دانشکده، انتخاب می شوند .

  دانشجويانی که حداقل 12 واحد از دروس دوره آموزشی خود را با موفقيت گذرانده باشند، می توانند در آزمون جامع، که براساس آئين نامه دوره های دکتری برگزار می شود، شرکت نمايند. اين آزمون به صورت کتبی و شفاهی برگزار شده و دانشجو حداکثر دوبار می تواند در آن شرکت نمايد. دانشجويانی که در امتحان جامع پذيرفته می شوند، در مرحله تدوين رساله ثبت نام می کنند . تعداد کل واحدهايی که دانشجو بايد در مرحله تدوين رساله با نام پروژه تحقيقاتی اخذ کند، 20 واحد است که در هر نيم‌سال بين 6 تا 8 واحد آن اخذ می شود .

  دانشجو موظف است حداکثر يک نيم‌سال پس از قبول شدن در آزمون جامع، پيشنهاد رساله خود را، با راهنمايی و همکاری اساتيد راهنما و مشاور، تهيه نمايد تا در جلسات شورای تحصيلات تکميلی گروه و يا کميته بررسی پيشنهاد رساله از موضوع و چارچوب کلی آن دفاع شود. پس از تکميل و تدوين رساله، در موعد تعيين شده و تأييد کيفيت علمی و صحت مطالب آن از طرف استاد راهنما، دانشجو موظف است از رساله دکتری خود در حضور هيأت داوران دفاع نمايد. تمديد مراحل آموزشی و پژوهشی با توجه به سنوات دانشجو و مطابق آئين نامه دوره دکتری خواهد بود .

  با توجه به زمينه و گرايش های خاص رشته مديريت پروژه و ساخت، دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد به عنوان دروس جبرانی قابل ارائه در دوره دکتری می باشند. دروس اصلی مقطع کارشناسی ارشد، که در دوران تحصيل کارشناسی ارشد توسط دانشجو اخذ نشده است، می تواند به عنوان دروس جبرانی در دوره دکتری اخذ شود. دانشجويان در طول دوره تحصيل و قبل از آزمون جامع می توانند حداکثر دو درس و يا شش واحد تحت عنوان «مباحث ويژه» بگذرانند. هدف از اين درس، ارائه و بررسی پيشرفته ترين مطالب و مباحث در زمينه های تحقيقی است که امکان ارائه آن در قالب يک درس کلاسيک و شناخته شده فراهم نشود و يا هنوز برنامه درسی آن به تصويب شورای برنامه ريزی نرسيده باشد. عنوان و برنامه درس بايد پيش از ثبت نام دانشجو به تصويب شورای تحصيلات تکميلی دانشکده رسيده باشد .

  به منظور ايجاد پويايی لازم در برنامه و سازگار ساختن آن با رويدادهای تازه دنيای دانش و تجربه مديريت پروژه و ساخت، چه از نظر دروس و بنيادهای نظری اين رشته و چه از نظر نيازهای کشور، دانشگاه هر سه سال يکبار برنامه مصوب دوره را، از جهت علمی و اجرايی، در گروه آموزشی و شورای تحصيلات تکميلی دانشکده ارزيابی و نتايج آن را همراه با پيشنهادات اصلاحی خود به شورای برنامه ريزی دانشگاه اعلام خواهد کرد. با اين حال تا زمانی که برنامه مصوب جديد برای اجرا ابلاغ نشده باشد، اعتبار برنامه موجود به قوت خود باقی است .

 

 

 

  تعداد و نوع واحدها

  رشتۀ مديريت پروژه و ساخت در مقطع دکتری شامل دروس اصلی، اختياری و رساله به شرح زير می باشد :

  دروس اصلی 12 واحد

  دروس اختياری 6 واحد

  رساله 20 واحد

  جمع 38 واحد

  18 واحد دروس جبرانی (نظری عملی ):

  · نظريه های مديريت پروژه و تئوری های سازمان

  · سيستم‏های ساختمانی و مهندسی ساخت

  · مديريت پروژه پيشرفته در ساختمان و صنعت

  · مديريت ماشين‏آلات و تجهيز کارگاه

  · مديريت مالی

  · مسائل حقوقی در مديريت پروژه

  · اصول و فنون مذاکره

  · روش تحقيق در مديريت

  · تحقيق در عمليات و مدل‌سازی

  12 واحد دروس اصلی (نظری عملی) شامل دروس :

  · روش ها و نظريه های نوين مديريت پروژه

  · سيستم‏های ساختمانی پيشرفته و روش‏های اجرا

  · مديريت استراتژيک پروژه

  · فناوري‏های نوين ساخت

 

  39 واحد دروس اختياری (نظری عملی) شامل دروس :

  · سيستم های نوين اجرای پروژه

  · مديريت نوآوری در ساخت‌وساز

  · تکنولوژی مواد و مصالح پيشرفته

  · کاربرد سيستم‏های اطلاعاتی در مديريت پروژه

  · تحليل و مديريت ريسک پروژه

  · سيستم‏های کنترل‏و مديريت پروژه‏های پيچيده

  · مهندسی ارزش

  · مديريت مسائل محيطی پروژه

  · مديريت تدارکات و پشتيبانی پروژه

  · تيم سازی در مديريت پروژه

  · تأمين مالی پروژه

  · مديريت و مهندسی ايمنی در پروژه ها

  · مباحث ويژه

  دروس جبرانی در مقطع دکتری حداکثر 8 واحد و تعداد واحدهای دروس اختياری نيز حداکثر 6 واحد است. حداکثر تعداد واحدهای دروس اصلی و اختياری در مرحله آموزشی 18 واحد می باشد. دروس جبرانی، با توجه به‏رشته تحصيلی دانشجويان ورودی و واحدهای درسی آنان در مقاطع قبلی، توسط گروه آموزشی تعيين مي‏شود و مي‏تواند علاوه بر دروس مندرج در برنامه، دربرگيرنده دروسی از مقطع کارشناسی ارشد مديريت پروژه و ساخت باشد .

 



آرشيو مطالب...


مهدی : سلان من امسال دکتری زلزله آزاد قبول شدم نمیخوام یرم میخوام برای 1400 مدیریت ساخت شرکت کنم لطفا راهنمائی کنید
شمسی اسدی : باعرض سلام .من مجاز مرحله اول دکتری شدم وبسیار به رشته مدیریت پروزه علاقه دارم ولی در دفترجه انتخاب رشته برای رشته عمران دکتری این رشته نیست لطفا راهنمایی ام بفرمایید .متشکرم.
علی زارعی : با عرض سلام و خسته نباشید علی زارعی هستم کارشناسی معماری دارم و میخواهم برای ارشد کنکور نود و شش مدیریت پروژه و ساخت بخوانم.ایا رشته مدیریت از نظر درامد ر کارا خوب هستش و ایا فقط مختص به کارهای عمرانی میباشد ممنون میشوم اگر کمکم کنید.
مجید : با سلام میخواستم بدونم با توجه به اینکه اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک میباشم و حدود 10 سال در سمت های سرپرست اجرایی و مدیریت پروژه در صنعت نفت سابقه اجرایی دارم امکان ادامه تحصیل در دکتری مدیریت ساخت وجود دارد؟ در صورت امکان خواهشمند است در خصوص مطالعه منابع مورد نیاز جهت شرکت در آزمون راهنمایی بفرمایید.
مازیار شکرریز : سلام اینجانب در مرحله اول قبول شده ام برای راه یابی به مرحله دوم لطفا راهنمایی و ارشاد فرمایید با تشکر
محمد : سلام. لطفا نام دانشگاه هایی که این رشته رو در مقطع دکترا دارند همراه با ظرفیت پذیرش، ذکر کنید. دولتی آزاد غیرانتفاعی مراکز بین المللی پردیس پیام نور و... ممنون
saeid : با سلام: میخواستم بدونم برای کسی که دارای مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی نفت, امکان قبول شدن در دانشگاه دولتی تو این رشته است
حامد رضائی : با سلام. من دانشجو دکتری مدیریت ساخت هستم. می خواستم بدونم جطور می تونم به عنواین رساله دکتری مدیریت ساخت که در ایران دفاع شده دسترسی پیدا کنم. با تشکر
مهدی : با سلام خدمت جنابعالی استاد اگه لطف کنین یه کمی در مورد ظرفیت پذیرش این رشته در مقطع دکتری توضیحاتی بفرمایین. با تشکر
نوید نیک سرشت : سلام دانش آموخته ی ذشته مندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت ساخت هستم. چگونه و در کدام دانشگاه می توانم در رشته دکتری مدیریت ساخت ادامه تحصیل دهم؟ با تشکر
سیاوش : ممنون خیلی عالی بود میشه منبع این اطلاعات رو بگید
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49