ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

نرخ ارز در قیمت نهایی مسکن بسیار تاثیرگذار است. با به ثبات رسیدن این نرخ می‌توانیم ثبات قیمت مسکن را داشته باشیم
در حالیکه شش ماه نخست امسال را بازار مسکن، با رشد قیمت ها هم در بخش قیمت و هم در بخش اجاره بها پشت سر گذاشت سوالی که مطرح می شود این است که آیا رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در شش ماه دوم سال، می تواند بازار مسکن را تخت تاثیر خود قرار دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار مسکن در شش ماهه نخست سال جاری تغییرات زیادی را تجربه کرد که بخشی از آن درون بخشی و بخشی نیز خارج از اختیار بخش مسکن بود.
التهاب در بازارهای موازی، بخش مسکن را تخت تاثیر خود قرار داد و باعث شد تا کمبود تولید مسکن از یک سود و افزایش تقاضا از سوی دیگر، بازار مسکن را دچار نوعی التهاب خارج از برنامه کند. این التهاب بازار اگر چه تا حدودی از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی با اقدامات به موقع تا حدودی برطرف شد. اما باید دید رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در شش ماهه دوم سال جاری چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟ هر چند زمان بر بودن تولید مسکن باعث خواهد شد که چند ماه بعد این رشد قیمت نهاده های تولید بر قیمت تمام شده مسکن اثرگذار باشد.

حال تحلیل این است که چه آینده ای برای بازار مسکن می توان متصور شد؟
مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که چه آینده ای برای بازار مسکن می توان متصور شد؟ گفت: اگر بخواهیم برای بازار مسکن پیش بینی دقیقی انجام دهیم کار سختی انجام داده ایم اما آنچه که مشخص است این است که این بازار در یک وضعیت مبهم قرار دارد. اما آنچه که مشخص است این است که رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در آینده بر قیمت تمام شده مسکن اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه در اقتصاد موضوعی به طور جدی و واضح وجود دارد و آن این است که یکی از متغیرهای بازار، قدرت خرید متقاضیان است ادامه داد: قطعا رشد قیمت مسکن که ناگزیر از رشد قیمت تمام شده خواهد بود بازار مسکن را با افت معاملات و افزایش هر چه بیشتر قیمت تمام شده همراه خواهد کرد. حال وقتی رشد قیمت تمام شده مسکن از اختیار بخش مسکن خارج است دیگر نمی توان گفت که این بازار دچار التهاب شده است.
وی ادامه داد: رشد پنج برابری قیمت مسکن در سه سال گذشته با افت شدید معاملات مسکن خود را نشان داده است. این افت تعداد معاملات به درستی نشان می دهد که قدرت خرید متقاضیان چه برای بخش مصرف و چه برای بخش سرمایه گذاری کاهش یافته است.
روانشادنیا در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز می تواند بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ اظهار داشت: نرخ ارز در قیمت نهایی مسکن بسیار تاثیرگذار است. با به ثبات رسیدن این نرخ می‌توانیم کاهش و ثبات قیمت مسکن را پیش بینی کنیم.
چندی پیش رضایی رئیس کمیسیون عمران با انتقاد از وضعیت بازار مصالح ساختمانی در کشور گفته بود که متأسفانه به دلیل نبود سیاست گذاری درست و خلاء نظارتی، قیمت مصالح ساختمانی در کشور افزایش چشمگیری داشته است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمارها در یک سال اخیر قیمت تمام شده محصولاتی مانند فولاد و سیمان حدود ۲۰ درصد افزایش یافته، اما عملا شاهدیم که قیمت فروش این محصولات در بازار حدود ۲۲۰ درصد افزایش یافته است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46