ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

زرگ نمایی درباره آثار اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی انجام گرفته است

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کلیات طرح قانون پر ماجرای مالیات بر خانه های خالی که چند وقتی  است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده ولی جزئیات آن برای بررسی مجدد به کمیسیون اقتصادی برگشته و حالا باید منتظر ماند و دید آیا این قانون برای اجرا به تصویب می رسد.کارشناسان اقتصادی با دیدگاه های مثبت و منفی تبعات اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی را رصد و تحلیل می کنند. برخی معتقدند اجرای این قانون بازار مسکن را از اشفتگی این روزها نجات می دهد  و برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند درباره آن گزافه گویی شده و باید انتظارات را کاهش داد.

مالیات بر خانه های خالی با طرح مالیات بر عایدی سرمایه تکمیل می شود

روانشادنیا کارشناس حوزه مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد:  مالیات بر خانه های خالی موضوع مهمی است که با توجه به طرح مجلس پشتوانه قانونی هم دارد. اما اجرای آن با موانع جدی مواجه است.

او ادامه داد: یک از نکاتی که  در نقد به این قانون  مطرح شده این است که مالیات برخانه های خالی در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن را همزمان در قالب یک لایحه جامع  مانند اصلاح قانون مالیات ها اعمال نکنیم، به نوعی باعث فرار سرمایه ها از بخش مسکن می شود  و با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش مسکن در سال های گذشته روند کاهشی  داشته است،  این موضوع به  نوعی تهدید محسوب می شود.

روانشادنیا گفت: احصا یا شناسایی واحدهایی که مشمول مالیات بر خانه های خالی می شود کار دشواری است و غیر منطقی بوده که کسی واحدی را اجاره ندهد، بسیاری از این  واحدها ممنوعیت حقوقی یا فنی دارند برا یاینکه کسی در آن سکونت پیدا کند.

زیرساخت هایی که فسادزاست

این کارشناس مالیاتی بیان کرد: موضوع مهمی که باید مد نظر داشت این است که بسیاری از قوانین امکان ایجاد فضای زیر زمینی و  فرار مالیاتی و فسادهای متعدد اقتصادی را فراهم می کند. که لازمه آن وجود زیر ساخت های مناسب اطلاعاتی از سایر بخش های اقتصادی کشور است که شفافیت لازم را در این حوزه ها طلب می کند.

روانشادنیا تصریح کرد: به نظر می رسد بزرگ نمایی درباره آثار اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی انجام گرفته است که  در حال حاضر این تصور در جامعه وجود دارد که اگر این قانون اجرا شود  تاثیرات بسیار جدی و تعیین کننده ای در کاهش قیمت  مسکن  خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: با توجه به موانعی که وجود دارد این موضوع نتواند اثر کاهشی قابل توجهی در بازار مسکن بگذارد. و تاکید بیشتر بر تاثیر فراوان این قانون و درواقع  برجسته کردن ابعاد آن باعث می وشد دو اتفاق بیفتد، اول اینکه از تکالیف اصلی که مهنم ترین آن  افزایش تولید مسکن از 400هزار واحد فعلی  به 800 هزار واحد در سال دور شویم.

عدم تحقق نتایج مطلوب در اجرا، منجر به تشدید فضای روانی و التهاب  بازارمسکن می شود

او ادامه داد: وقتی مردم  مشاهده کنند که این قانون  با وجود اجرایی شدن آثار مثبتی برایشان نداشته  است، می تواند منجر به تشدید فضای روانی و التهاب  بازارشود، همچنین به نتایج دلخواه در راستای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نخواهیم رسید.  معتقد هستم باید دیدگاه منطقی نسبت به این موضوع داشت و انتظارات را از قانون مالیات بر خانه های خالی درحد معمول داشت که بعدها با عدم اجرا یا نرسیدن به نتایج مطلوب جامعه دچار سرخوردگی نشود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی  در پایان با توجه به  تاثیر گذاری این قانون یاد آور شد: در حال حاضر برای حل مسئله مسکن راهکارهای زیادی داریم که قانون مالیات بر خانه خالی بخش کوچکی از این پازل بزرک است که  در صورتی که در کنار باقی ابزارها و روش ها قرار بگیرد می توانداثر گذار بوده و آثار مطلوبی بر جامعه و بازار مسکن داشته باشد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46