ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

بازار سرمایه و بورس املاک

مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: اجرایی شدن این طرح الزاماتی دارد که مهمترین آن قیمت گذاری ملک در بازار سرمایه است.

وی می افزاید: اینکه بتوان برای تعداد قابل توجهی مسکن فرمولی برای قیمت گذاری تهیه کرد، دشوارترین کار است زیرا ممکن است ساختمان ها در ظاهر یکسان باشند اما از منظر طبقه، امکانات، مصالح و مشاعات تفاوت هایی را داشته باشند و از این رو نیاز است ابتدا ساز و کار دقیقی تهیه شود.

روانشادنیا معتقد است، در گذشته هم روش های مشابهی برای فروش متری مسکن در تهران اجرا شده بود اما اینکه این موضوع در بازار سرمایه یعنی در بورس مطرح شود تازگی دارد.

وی اظهار می دارد: حضور در بازار سرمایه ضوابط حقوقی خاص خود را دارد و در شرایطی که امروز صنعت ساختمان با آن مواجه است، تبدیل شدن این ایده به عمل زمان زیادی می خواهد.

این کارشناس بازار مسکن در عین حال تاکید دارد « هر روشی که به تامین مالی عرضه مسکن کمک کند و یا تولید مسکن، در شرایط فعلی بسیار خوب است. چون نقدینگی که در جامعه وجود دارد را با تقاضا تلفیق کرده و در بخش عرضه به آن پاسخ می دهد».

به عقیده روانشادنیا، هدایت صحیح نقدینگی به بازار مسکن، می تواند تحرکی را در بخش تولید ببخشد و از آنجا که صنعت ساختمان سازی با صنایع متعددی در ارتباط است، سبب رونق در سایر بخش ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه همچنین بر این باور است که باید اجازه داد معایب و کاستی های این طرح در فضایی کارشناسی سنجیده شود و از شتابزدگی در اجرای آن پرهیز کرد تا به موفقیت لازم دست یافت.

روانشادنیا در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه این طرح فقط برای شهر بزرگی چون تهران کاربرد دارد یا برای مناطق حومه نیز نیز قابل اجراست، می گوید: بخشی از موفقیت طرح به انبوه سازان و استقبال آنها از این طرح باز می گردد که واحدهای مسکن خود را از این طریق در بازار مسکن عرضه کنند. بر این اساس هر انبوه ساز که در نقطه ای ساخت و ساز انجام داده، می تواند در ساز و کاری که بورس اعلام می کند، به عرضه مسکن بپردازد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46