ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

انتظار بعد از اجرای مالیات بر خانه های خالی نباید بالا باشد

به گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روانشاد نیا کارشناس مسکن در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص موانع اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: در ایران تلاش می‌شود از سال ۶۶ قانون مالیات از خانه‌های خالی اجرا شود که موافقان و مخالفانی دارد.در کشور‌های مختلف دنیا سال هاست که قانون مالیات بر خانه‌های خالی تدوین شده و اجرا می‌شود.

او درباره میزان مالیات بر خانه های خالی افزود: آنچه در قانون آمده، میزان مالیات خانه خالی در سال اول معاف ، سال دوم ۵۰ درصد میزان اجاره، سال سوم ۱۰۰ درصد ارزش اجاره است و همین طور پلکانی بالا می رود تا معادل ۲۰ درصد ارزش ملک شود.

روانشادنیا تصریح کرد: ۲.۵ میلیون واحد خالی در کشور موجود است که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران است.

این کارشناس مسکن بیان کرد: انتظار بعد از اجرای مالیات بر خانه های خالی نباید بالا باشد چراکه در عمل اجرای این قانون بدون اجرای سایر قوانین همچون قانون مالیات بر عایدی و طرح جامع مسکن تاثیرگذار نخواهد بود.

او تاکید کرد: مهمترین مانع پیش روی اجرای این قانون عدم هماهنگی بین دستگاهی در کشور است.

شناسایی خانه های خالی یک فرآیند پویا است

در ادامه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در ارتباط تلفنی گفت: سامانه معاملات املاک و اسکان خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند به شرطی که وب سرویس‌ها اطلاعات دقیق و درستی به آن ارائه شود.

او افزود: خانه‌های شناسایی شده باید یک سال خالی باشد. شناسایی خانه های خالی یک فرآیند پویا است و هر مرحله تغییر می کند.

اصلانی تصریح کرد: اینکه گفته می شود بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد صحیح نیست این آمار مربوط به سال ۹۵ بوده و اکنون با توجه به سیاست های مسکنی اجرا شده بخشی از این واحدها به بازار عرضه شده و میزان واحدهای مسکونی خالی از سکنه کاهش یافته است.

 مالیات بر خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

در ادامه علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: از روی قبوض برق آب گاز برای شناسایی املاک غیرمسکونی اقدام می شود. برای تعیین میزان مالیات بر خانه های خالی با توجه به متراژ و ارزش ملکی و اجاره ای واحد مسکونی محاسباتی انجام می گیرد.

او افزود: طبق ماده ۵۲ و ۵۳ قانون اجاره مسکن واحدهای مسکونی تا سقف ۱۵۰ متر معاف از مالیات اجاره هستند اما اگر خالی باشند دیگر مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند.

علیزاده گفت: از سال ۹۵ سازمان مالیات مکلف به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی شده است و امیدواریم با اجرای کامل این قانون شاهد عرضه بیشتر مسکن و ثبات بازار اجاره باشیم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46