ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

بررسی اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی بر مسکن و اجاره بها تاثیرگذار خواهد بود گفت:کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت شاید به سمت بازار سرمایه حرکت کند اما در نهایت نقطه ای امن تر از مسکن پیدا نخواهد کرد.

خبرگزاری بازار- توافق مدیران بانک های عامل به کاهش نرخ سود بانکی (۱۵ درصد) این نوید را به بازار سرمایه و تولید داد که سرمایه ها از بانک ها خارج و به سمت تولید و بازار سرمایه بچرخد. اما چه تضمینی وجود دارد که سرمایه ها وارد فعالیتهای غیر مولد نشود؟ یکی از بازارهایی که همواره در تصمیمات کلان اقتصادی دستخوش تغییر و تحول می شود بازار مسکن است.

بازار مسکن بعد از جهش قیمتی در سال های ۹۶ و ۹۷ در سال ۹۸ روزهای آرامی را به نسیت به این دو سال مورد اشاره سپری کرد اما گزارش های ماهانه بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان داد که قیمت مسکن در سال ۹۸ نیز آن چنان باید و شاید آرام نبوده و روند صعودی خود را هر ماه ادامه داد. کارشناسان اقتصاد مسکن در ماههای پایانی سال و در حالیکه هنوز ویروس کرونا به آن شکل همه گیر نشده بود و بسیاری از کسب و کارها تعطیل و یا نیمه تعطیل نشده بودند پیش بینی روزهای آرام و رشد 10 تا 15 درصدی برای قیمت مسکن و اجاره بها در سال 99 داشتند.

یکی از بخش هایی که این روزها از کمبود تولید رنج می برد و یکی از دلایل رشد متمادی قیمت به دلیل کمبود تولید و عرضه است بخش مسکن بوده و هست

حال بعد از بلایی که ویروس کرونا بر سر بازارها، کسب و کارها و بخش های تولیدی آورده به نظر می رسد که کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد می تواند یک اقدام مناسب برای بیرون کشیده شدن سرمایه ها از بانکها و رفتن به سمت تولید باشد. یکی از بخش هایی که این روزها از کمبود تولید رنج می برد و یکی از دلایل رشد متمادی قیمت به دلیل کمبود تولید و عرضه است بخش مسکن بوده و هست. اکثر کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که دولت می تواند در سال جهش تولید و همزمان شدن با کاهش نرخ سود بانکی از این فرصت نهایت استفاده را برده و این نقیصه کمبود تولید و تقاضای انباشته را به نوعی و تا حدودی مرتفع کند.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر مسکن و اجاره بها

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود بانکی می تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد گفت:کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن و اجاره بها نه تنها بی تاثیر نخواهد بود بلکه بطور مستقیم همواره میان نرخ سود و بازار مسکن به خصوص بازار اجاره رابطه وجود داشته است. 

کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت شاید به سمت بازار سرمایه حرکت کند اما در نهایت جایی امن تر از مسکن و ملک پیدا نخواهد کرد

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی قادر خواهد بود بخشی از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت شاید به سمت بازار سرمایه حرکت کند اما در نهایت جایی امن تر از مسکن و ملک پیدا نخواهد کرد. پس شاید در ماههای آینده این نقدینگی به سمت بازار مسکن حرکت کند و تغییراتی در روند بازار مسکن شاهد باشیم.

آنچه که می توان با این شرایط بوجود آمده برای بازار مسکن پیش بینی کرد این است که کاهش نرخ سود بانکی نه سریع اما با یک حرکت آهسته تاثیر خود را بر بخش مسکن خواهد گذاشت

روانشادنیا با تاکید بر اینکه سال 99 سالی است که کار را برای هر گونه پیش بینی سخت و دشوار خواهد کرد به خصوص اینکه شاهد اینگونه تغییرات هم باشیم اظهار داشت : مسکن با یک تقاضای انباشته مواجه است اما به خوبی مشخص است که به صورت زیر پوستی یک تقاضای پنهانی در مسکن وجود دارد که هر آن امکان دارد این تقاضای پنهان وارد بازار شود پس آنچه که می توان با این شرایط بوجود آمده برای بازار مسکن پیش بینی کرد این است که کاهش نرخ سود بانکی نه سریع اما با یک حرکت آهسته تاثیر خود را بر بخش مسکن خواهد گذاشت.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی مساله پیچیده ای از لحاظ تحلیل ایجاد کرده اما قطعا اگر نقدینگی به سمت فعالیتهای مولد حرکت کند می تواند بر فضای کسب و کار تاثیر مثبتی داشته باشد خاطر نشان کرد: چنانچه نقدینگی به سمت فعالیتهای مولد حرکت کند کاهش نرخ سود بانکی می تواند یک اتفاق مثبت باشد و در جهت افزایش تولید به کشور و اقتصاد کلان کمک کند.

وی تاکید کرد: اما همانطور که از برآیند شرایط اقتصادی کشور قابل مشاهده است این است که فضای کسب و کار چندان مساعد نیست پس اگر فضای کسب و کار فراهم نباشد این کاهش نرخ سود موجب التهاب بازارهایی مثل ارز ، سکه و مسکن خواهد شد چرا که این بازارها به خوبی برای سوداگران و سفته بازان به دلیل نبود قوانین مالیاتی و مقابله کننده با فعالیتهای آنها مهیا است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49