ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

بلوغ مدیریت پروژه چیست؟

بلوغ مدیریت پروژه چیست ؟

   تعالی سازمانی زمانی حاصل خواهد می شود که موفقیت های سازمان متاثر از توانمندی های ایجاد شده در سازمان باشد. رسیدن به تعالی مدیریت پروژه از طریق افزایش بلوغ و رشد توانمندی های مدیریت پروژه در سازمان میسر خواهد شد. توانمندی مدیریت پروژه شایستگی مشخصی است که بایستی در سازمان وجود داشته باشد تا از آن طریق بتوان فرآیندهای مدیریت پروژه و تحویل محصول و خدمات را انجام داد. سطح بلوغ مدیریت پروژه به میزان توانمندیهای ایجاد شده در سازمان و سطح رشد آنها بستگی دارد. بر اساس استانداردهای منتشر شده در خصوص مدیریت پروژه مدل های بلوغ مختلفی به منظور رشد و توسعه توانمندی های سازمان ها در حوزه مدیریت پروژه ارائه شده است. این مدل ها همانند سایر مدل های بلوغ رویکردی ساختار یافته برای توسعه توانمندی ها و ارزیابی سطح بلوغ مدیریت پروژه در اختیار سازمان ها قرار داده است. شرکت ها و سازمان های مختلفی بر مبنای این مدل ها به نتایج مثبتی در افزایش موفقیت و تعالی پروژه ها دست یافته اند. هر یک از این مدل ها بر مبنای نوع پروژه ها و محدوده مدل توانمندی های مختلفی را به سازمان پیشنهاد می کنند تا مرحله به مرحله آن توانمندی ها را کسب نموده و سطح بلوغ مدیریت پروژه خود را افزایش دهد.

مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی (OPM3)

   امروزه مدیریت پروژه از طرف اغلب سازمان ها به عنوان یکی از بهترین شیوه های تولید و تحویل محصولات و خدمات و بهبود در فرآیند سازمانی پذیرفته شده است. وجود سازمان هاي پروژه محور متعدد در حوزه های مختلف صنعت و تعريف ساليانه هزاران پروژه و طرح بزرگ و كوچك دليلي بر اهميت بالاي كسب و كارهاي پروژه اي در چرخه اقتصادي كشور مي باشد. براي اينكه سازمان های پروژه محور، علی الخصوص سازمان های در مقیاس بزرگ و متوسط بتوانند با موفقيت كامل يك پروژه را از فاز آغازين تا فاز پاياني و بر اساس محدوديت هاي تعريف شده هزينه، زمان و كيفيت و در قالب محدوده مشخص شده به انجام برسانند، مي بايست به يك نظام مديريت پروژه استاندارد، متعالی و بالغ مجهز باشند. پس به نوعي مي توان نتيجه گرفت كه موفقيت سازمان های پروژه محور در گرو مديريت كارا و اثربخش پروژه ها و طرح هاي در دست اجرا بوده که مستلزم طراحي و پياده سازي نظام مديريت پروژه سازمانی و افزايش تدریجی درجه بلوغ آن مي باشد.

   افزایش قابلیت های مدیریت پروژه در سطح سازمان غالباً از طریق اتخاذ روش های جدید و نوآورانه برای انجام مدیریت پروژه و با استفاده از ابزارها و شیوه های جدید دنبال می شود. نوآوری های جدید در جهت اصلاح قابلیت های هر سازمان برای اعمال مدیریت پروژه، از طریق مدل های بلوغ انجام می پذیرد. در این مدل ها ساختاری خاص برای سازمان ها ارائه می گردد که پیروی از آن به فراهم آمدن امکان عملیات کارآمدتر و مؤثرتر خواهد انجامید. تاکنون مدل های گوناگونی تحت عنوان تعالی و بلوغ مدیریت پروژه در سازمان مطرح شده اند که در مواردی بارها مورد بررسی و اصلاح مجدد قرار گرفته اند بگونه ای که بتوانند پاسخگوی دغدغه ها و نیازهای مدیران و متولیان سازمان های پروژه محور باشند. هر یک از این مدل ها دارای ویژگیرها و روش های متنوعی به منظور بهبود و تعالی فرآیندهای مدیریت پروژه می باشند. هر چقدر سازمان پروژه محوري داراي سطح بالاتري از بلوغ باشد، بدان معني است كه انطباق و هماهنگي بيشتري با استانداردهاي دانش مديريت پروژه دارد و درصد موفقيت آن سازمان در محيط كسب و كار و امر اجرا و به اتمام رسانيدن موفق پروژه ها هم بيشتر است.

ارزیابی بلوغ مدیریت پروژه سازمانی

   ارزیابی بلوغ مدیریت پروژه سازمانی مزیت های متعددی را برای سازمان های پروژه محور به همراه خواهد داشت که طیف وسیعی از این مزایا را می توان برشمرد. اما اصلی ترین خروجی حاصل از ارزیابی درجه بلوغ و تعالی نظام مدیریت پروژه در سازمان، برنامه ریزی برای بهبود آن با هدف ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و بین المللی می باشد. شاید این مزیت به نوعی فارغ از دغدغه های اصلی مدیران پروژه به نظر برسد اما نکته اصلی در این اصل مستقر است که مخاطب نهایی گزارشات ارزیابی مدیران ارشد و مدیران پورتفولیو می باشند، یعنی افرادی که به طور مستقیم در برنامه ریزی راهبردی سازمان به منظور بقا، رشد و تعالی کسب و کار و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از محل اجرای موفقیت آمیز پروژه ها و طرح ها درگیر می باشند.

   مدل OPM 3 یک متدولوژی منحصر به فرد و پویاست که توسط مؤسسه مدیریت پروژه (PMI ) و در اواخر سال 2003 میلادی برای اولین بار انتشار یافت. همچنان که در دنیا استانداردهای متعدد و گاهاً کمتر شناخته شده ای در حوزه مدیریت پروژه تولید و منتشر شده اند، OPM 3 نیز تنها مدل ارزیابی تعالی سازمان در بکارگیری ابزارها و فرآیندهای مدیریت پروژه نیست و شاید ده ها مدل مختلف در این حوزه ارائه گردیده اند.

اهداف OPM 3

اهداف عمده ای که تصویر سازی و ارزیابی بلوغ مدیریت پروژه سازمانی بر پایه OPM 3 دنبال می نماید عبارتست از:

ü  ايجاد تصوير شفاف و درستي از وضعيت فعلي سيستم مديريت پروژه در سازمان،

ü  آشنایی ذینفعان و مدیران با مشكلات و نقاط ضعف موجود و چالش هاي سيستم فعلي مديريت پروژه در سازمان،

ü   افزایش بهره وری (کارآیی و اثربخشی) از طریق ارائه راهکارهای علمی، عملی و سفارشی شده مطابق با نیازهای سازمان،

ü  افزايش میزان موفقيت پروژه ها و طرح های سازمان.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48