ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

آینده پروژه ها به کدام سمت خواهد بود؟
 

آینده پروژه ها به کدام سمت خواهد بود؟
کار کلاسی درس مدیریت استراتژیک پروژه - دکتر مهدی روانشادنیا

مقدمه:

تمدن آدمی تا به اینجای کار سفر دور و درازی را پیموده است؛ از غارنشینی گرفته تا قرار گرفتن در ارتفاع چند صد متری از زمین به خصوص در دو دهه اخیر سیر تحولات ویژه و بی نظیر بوده است در این نوشته، با نگاهی به شواهد و نشانه‌ های موجود، سفری به آینده خواهیم داشت و بررسی خواهیم کرد چه تحولاتی در آینده پروژه ها به وقوع خواهد پیوست.

اهمیت بیشتر به محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی

شاید اگر تا به امروز از بنیان‌گذاران هر سازمانی، مهمترین علت ایجاد سازمان را می‌پرسیدید، جوابی جز کسب سود نمی شنیدید. اما دنیای آینده، با تشدید بحران‌های محیط زیستی و همچنین اهمیت یافتن نگرش های برنده، برنده، برنده (فرد، اقتصاد، محیط پیرامون)، سازمان هایی را که فقط به دنبال کسب سود خواهند بود را حذف خواهد کرد .

پروژه ها نیز به عنوان بخش بزرگی از اقتصاد، ناگزیر به اهمیت دادن به محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی خود خواهند بود .

هوشمندی در طراحی

افرادی که دستی بر آتش صنعت ساختمان دارند به خوبی از این امر آگاه هستند که همواره در پروسه طراحی و اجرا، بین مهندسین معمار و اجرا چالش است. مهندس طراح می‌خواهد در نقش و نگار هنر به خرج  دهد ولی مهندسان اجرایی محدودیت‌های فنی را گوشزد می‌کنند. در آینده ای نه چندان دور، با پیشرفت بیش از پیش تکنولوژی، تقریبا هر طرح و پلانی قابل اجرا خواهد بود و این مشکل از بین می‌رود.

قیمت نیروی انسانی بالا خواهد رفت

در حال حاضر (سال ۲۰۱۹) دویست و پنجاه هزار جای خالی در مشاغل ساختمانی ایالات متحده امریکا وجود دارد. به این معنی که کمپانی‌ها به نیروی کار احتیاج دارند اما متقاضی نمی‌یابند. پیش بینی می‌شود دیر یا زود سایر کشور‌ها هم با این مشکل روبرو شوند.

گسترش دورکاری

با پیشرفت تکنولوژی و شکل گیری کانال‌های ارتباطی، توسعه نرم افزارهای مدیریت آنلاین و روز به روز دورکاری در سازمان ها توسعه بیشتری می‌یابد. دورکاری که در ابتدا با هدف کاهش هزینه‌ها شکل گرفت، این روزها باعث ایجاد سازمان‌هایی بدون مکان فیزیکی شده است. سازمان های کوچکی که روز به روز در حال افزایش و توسعه هستند و در تمامی صنایع حضور دارند.

صنعت ساختمانی به طور پیش ساخته اجرا می‌شود

در آینده ‌ای نه چندان دور، می‌توان آپارتمان‌ها را ظرف چند روز کاری به بهره برداری رساند. در واقع تمامی قطعات از پیش ساخته می‌شوند و در سایت پروژه، سرهم شده و به نمایش گذاشته می‌شوند.نکته جالب اینجا است که از نظر دوام، بهره وری  و عملکرد، محصول نهایی نسبت به روش‌های سنتی ساخت و ساز مزیت‌های قابل توجهی هم خواهد داشت.

تکنولوژی روح غالب سازه‌های مدرن خواهد بود

از تکنولوژی همین حالا هم در پروژه ها ساختمانی استفاده می‌شود؛ اما صحبت از این است که در سال‌های پیش رو، حضور این امکانات در ساختمان تبدیل به یک ضرورت خواهد شد و با قیمتی اقتصادی در اختیار عموم قرار خواهند گرفت. همچنین، گستره عملکرد آن‌ها وسیع می‌شود به بیانی، ساختمان با هوشمندی اداره خواهد شد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48