ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

ایمنی آسانسورها و مرگ و میرهای ناشی از حوادث بهره برداری از ساختمان

طبق آمار در سال ‌‌های اخیر120 نفر در اثر سقوط آسانسور جان باخته‌‌اند و کارشناسان علت بالا بودن آمار مرگ و میر در آسانسورها را بی توجهی به نکات ایمنی در نصب این وسیله مورد نیاز ساختمان های بلندمرتبه و غیراستاندارد بودن 70 درصد قطعات به کاررفته در آسانسورها می دانند. درحالی که در کنار استفاده از قطعات باکیفیت و استاندارد در ساختمان ها و همچنین به کارگیری نصاب های حرفه‌‌ای و انجام بازرسی های لازم و به موقع، می توان به راحتی ایرادات آنها را برطرف و از وقوع چنین حوادث دلخراشی جلوگیری کرد.

حال سوال این است که در کشور ما چه معضلاتی در بخش ایمنی آسانسورها وجود دارد و نهادها و سازمان های ذیربط مثل نظام مهندسی چگونه می-توانند حوادث در این بخش را به حداقل برسانند؟

فرهنگ سازی اثرگذارتر از اهرم زور

در همین رابطه دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی با تاکید بر اینکه طبیعتا اگر از آسانسور نگه‌‌داری نشود، کم‌‌کم دچار عیب و ایراد می-شود و حادثه به وجود می‌‌آورد گفت: همانطور که اگر یک خودرو که در سطح شهر حرکت می‌‌کند، فاقد معاینه فنی باشد، به عنوان یک خودروی معیوب به حساب می‌‌آید و پلیس می‌‌تواند آن را جریمه کند، یک آسانسور هم به همین ترتیب است.

صمد شفائی در گفت و گو با «صما» ادامه داد: درواقع آسانسور یک وسیله نقلیه است که در محیط فلزی بسته حرکت عمودی دارد و اگر معاینات خاص و به موقع خود را نداشته باشد، طبیعتا دچار حادثه می‌‌شود.

وی ادامه داد: در بحث حوادث آسانسور متاسفانه ما با یکسری از بهره‌‌برداران مواجهیم که حتی حاضر به پرداخت شارژ ساختمان خود بابت نگه‌‌داری از آسانسور نیستند و برای رفع این معضل معتقدیم که باید بحث فرهنگ‌‌سازی در بین بهره برداران انجام شود.

شفائی با بیان اینکه تا وقتی که فرهنگ‌‌سازی انجام نگیرد به هیچ‌‌وجه نمی‌‌توان با اهرم زور جلوی وقوع این حوادث را گرفت اظهار داشت: ابتدا باید فرهنگ‌‌سازی شود تا مردم و مصرف‌‌کنندگان با خطرات بی‌‌توجهی به موضوع نگه‌‌داری از آسانسور آشنا شوند. پس در گام اول بحث فرهنگ‌‌سازی و نحوه استفاده از آسانسور مطرح است و طبیعتا اهرم‌‌های قانونی در اولویت‌‌های بعدی باید قرار بگیرد.

وی همچنین افزود: از طرفی قطعات تولیدی آسانسور باید دارای استاندارد باشند تا مردم با خیالی آسوده آنها را در ساختمان خود به کار بگیرند و ما در بحث استاندارد کمیته‌‌هایی در انجمن داریم که قطعات تولیدی را استاندارد می‌‌کنند و تاییدیه می‌‌دهند و سپس شرکت‌‌های طراحی و مونتاژ با استفاده از این قطعات آسانسور را نصب و راه‌‌اندازی می‌‌کنند.

بازرسی ادواری یک کار مشکل

شفائی در پاسخ به اینکه آیا بازرسی‌‌های ادواری از آسانسورها لازم است گفت: به طور معمول ماهیانه باید حداقل یک بار از آسانسور بازدید و بازرسی انجام شود. یعنی کارشناس یا تکنسین فنی سر ساختمان اداری، تجاری و مسکونی حاضرشود و این وسیله را چک کند و برگه‌‌ای به آنها بدهد مبنی بر اینکه آسانسور چه ایراداتی دارد و یا دارای چه ایراداتی بوده که توسط متخصصان مربوطه رفع شده است.

وی با بیان اینکه اگر این اقدامات به موقع و به درستی انجام شود قطعا حوادث کمتری در بخش آسانسورها به وجود می‌‌آید گفت: اگر قرار باشد بازرسی-های ادواری توسط سازمان و ارگان خاصی انجام شود، در حرف گفتن آن راحت است، ولی ما تا بخواهیم تعداد بسیار زیاد آسانسورهای نصب شده و در حال استفاده در ساختمان‌‌ها را یکی یکی بازرسی کنیم، بسیار زمان می‌‌برد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی افزود: همچنین بسیاری از افراد همکاری نمی‌‌کنند و بازرس هم نمی‌‌تواند ساختمان را پلمپ کند، یعنی حتی چالش‌‌های اجتماعی به وجود می‌‌آورد. بنابراین برای اینکه به این نقطه نرسیم، باید ابتدا از طریق سامانه‌‌ها و جراید فرهنگ‌‌سازی کنیم و سپس اگر واقعا بازرسی توسط نهادهای ذیربط راه آخر باشد، آن را انتخاب کنیم.

شفائی ادامه داد: به هر حال هر ساختمانی دارای مدیر و یا هیئت مدیره‌‌ است که ساکنان باید با آنها همکاری کنند و بپذیرند همانطور که یک وسیله نقلیه ماهیانه به هزینه‌‌ سرویس نیاز دارد آسانسور هم به این هزینه نیاز دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه وقتی نوبت به هزینه نگهداری آسانسور می‌‌رسد، مالکان ساختمان حاضر نیستند هزینه‌‌ای بابت این وسیله‌‌ بپردازند و همکاری کنند گفت: اکثر مردم تصور می‌‌کنند آسانسور وسیله‌‌ای است که همواره باید کار کند اما این تصور منطقی نیست. علاوه بر این بسیاری از مالکان ومدیران ساختمان در جریان نیستند که درصورت بروز یک حادثه در آسانسور، مسئولیت برعهده دارند و باید جوابگو باشد. لذا نسبت به این قضیه بی‌‌توجهند و به راحتی از کنار آن عبور می‌‌کنند.

ساختمان‌‌هایی که بعد از ساخت رها می شوند

علاوه بر این رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به مشکلات آسانسورها در ساختمان‌‌ها تصریح کرد: آسانسور به عنوان یکی از اجزای ساختمان است و حتی اگر بهترین نوع آسانسور دنیا در یک ساختمان نصب و استفاده شود، بعد از مدتی باید بازبینی و تست شود و عیوب آن برطرف شود تا منجر به حادثه نشود. در حالی که نوبت بازرسی از آسانسورها مشخص نیست.

علی عموشاهی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه این ضعف فقط در بخش آسانسور وجود ندارد عنوان کرد: در بخش تجهیزات آتش‌‌نشانی شاید بتوانیم تجهیزات اعلام و اطفای حریق را در ساختمان نصب و به حال خود رها ‌‌کنیم، ولی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی باید به صورت نوبتی بازرسی شوند که عملکرد دقیق آنها مشخص شود، چون هر کالایی طول عمر دارد و ممکن است خراب شود.

وی همچنین با بیان اینکه گردونه صنعت ساختمان از تولید مصالح آغاز می‌‌شود و تا مرحله مطالعات، طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌‌برداری و درنهایت تخریب و بازیافت مصالح ادامه دارد گفت: سازمان نظام مهندسی فقط یک گوشه کوچک از این فرآیند یعنی طراحی و نظارت را برعهده دارد.

عموشاهی با انتقاد از اینکه امروز متاسفانه ساختمان بعد از اتمام ساخت به حال خود رها می‌‌شود گفت: این در حالی است که بعد از پایان ساخت و در دوره بهره‌‌ برداری، حتما باید مجوزهای لازم را بسته به نوع ساختمان به صورت نوبتی در دوره‌‌های چند ساله صادر کنیم تا بازرسی و بازبینی لازم از ساختمان ها انجام شود.

وی افزود: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به موضوع نگهداری و تعمیر ساختمان در طول دوره بهره برداری می پردازد که باید آن را به عنوان یکی از برنامه‌‌های اساسی عملیاتی کنیم.

عموشاهی همچنین افزود: از طرفی متاسفانه در کشور ما رایج است که بهره‌‌برداران تغییراتی در ساختمان‌‌ها بدهند که ممکن است آثار زیان‌‌باری برای سازه یا برای معماری و تاسیسات مکانیکی و برقی آن داشته باشد که این موارد باید به صورت نوبتی در ساختمان‌‌ها بازرسی و به‌‌طور نوبتی گواهی بهره‌‌برداری آنها تمدید شود.

این مسئول با بیان اینکه برای انجام این امر نیاز به الزامات قانونی وجود دارد تصریح کرد: ما در سازمان نظام مهندسی استان، فعالیت در این بخش ها ازجمله آسانسور، موتورخانه‌‌ها، تابلوهای برق، سیستم اطفا و اعلام حریق و... را شروع کرده‌‌ایم و امیدواریم که با اجرای مبحث 22 بتوانیم گام موثری در این راه برداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید روش‌‌های اجرای این مبحث مشخص و تفاهم‌‌نامه‌‌هایی برای نحوه اجرای آن با شهرداری منعقد شود گفت: کل اجزای ساختمان دقیقا عین یک موجود زنده است که به طور دائم باید چکاپ و معاینه شود و در این زمینه باید برنامه ریزی دقیق انجام دهیم و روی این موارد کار کنیم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48