ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

مقایسه برج گرنفل و پلاسکو:جای خالی مهندسان سازه در مدیریت بحران

جای خالی مهندسان سازه در مدیریت بحران/لزوم تعبیه پلان فرار و اطفاء در ساختمان‌ها

 

یک کارشناس حوزه ساختمان به مقایسه حادثه آتش سوزی در برج گرنفل لندن و پلاسکو پرداخت وگفت:جایگاهی برای مهندسان سازه در مدیریت بحران کشور در نظر گرفته نشده است.

دکتر مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه چندین موضوع در مقایسه بین برج گرنفل لندن و پلاسکو وجود دارد،گفت: برج گرنفل یک برج مسکونی با سازه بتنی و نمای کامپوزیتی پایه پلیمری بوده که نمای آن نیز منجر به تسری آتش به طبقات بالاترشده است و به دلیل کاربری مسکونی در ساعت ۱ بامداد و در زمان شروع آتش سوزی بیش از ۱۲۰ خانوار در آنجا مستقر بودند.اما ساختمان پلاسکو ساختمانی ، تجاری و اداری با سازه فلزی بود و آتش سوزی زمانی اتفاق افتاد که کسبه هنوز به محل کارشان نرسیده بودند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر قابل توجه در مقایسه این دو ساختمان موضوعات شهرسازی است.به دلیل اینکه پلاسکو در مرکز شهر قرارداشت و تراکم ساختمان ها نیز در آنجا زیاد بود، تردد و امداد رسانی نیز به تبع آن با دشواری انجام شد.این درحالی‌است که گرنفل در غرب لندن و در منطقه کم تراکم قراردارد.

استفاده از پوشش‌های ضد حریق برای سازه‌های فلزی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد افزود: یکی از نقاط ضعف فولاد در سازه ،مقاومت در برابر آتش است که برای مقاوم‌سازی  سازه های فولادی در برابر آتش از پوشش های ضد حریق استفاده می کنند.اما متاسفانه در پلاسکو شاهد چنین وضعیتی نبودیم. همچنین در برج های دوقلوی آمریکا هم ضعف سیستم های محافظت در برابر حریق  موضوع مهمی تلقی می‌شود.

در مدیریت بحران جایگاهی برای مهندسان سازه در نظر گرفته نشده

وی تصریح کرد: امروزه براساس ضوابط آتش‌نشانی در شهر تهران ،کنترل‌های دقیقی بر روی اطفای حریق ساختمان های بالای 6 طبقه انجام می شود. اما یکی از ضعف‌های ما و وجه تمایز با کشورهای دیگردر بحث مدیریت بحران از دیدگاه سازه است. اگر مدیریت بحران در زمان حادثه آتش سوزی گرنفل را مرور کنیم می‌بینیم که مهندسان سازه قبل از ورود آتش نشانان،سازه ساختمان را ارزیابی می کنند و بعد از ارزیابی‌های لازم پلان ورود به ساختمان و مجوزهای لازم را به آتش نشانان می ‌دهند.در حالی که درمدیریت بحران کشور در مواجه با حوادثی مانند آتش سوزی ،جایگاهی برای مهندسان سازه در نظر گرفته نشده است.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه بایستی از این حوادث درس بگیریم و براساس آنها برای آینده برنامه ریزی کنیم گفت: در حقیقت باید تیم‌هایی داشته باشیم تا در مواجه با این حوادث به تحلیل مناسبی از سازه بپردازند و سپس تیم اطفای حریق وارد کار شود.

شورای محله موثر در مدیریت بحران حوزه اجتماعی

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد:یکی دیگر از عواملی که باید مورد توجه قرارگیرد مدیریت بحران در حوزه اجتماعی است.در ارتباط با حادثه آتش سوزی برج گرنفل یکی از نهادهایی مرتبط با مردم شورای محله بود.در حقیقت شوراها و نمایندگان حاضر در شورای شهر در کشور، نمایندگان مناطق یا محله هایشان نیستند و به صورت عمومی برای شهر انتخاب می‌شوند.

روانشادنیا ادامه داد:در مواجه با حوادثی مانند آتش سوزی و...بخشی از مدیریت  بحران مربوط به مدیریت مردمی است، زیرا برخی افراد ساکن محله هستند و برخی دیگر نیز عزیزانشان را از دست داده‌اند و این موضوعی است که شورای محله به خوبی می تواند مدیریت کند. همچنین در خلال حادثه گرنفل ،شهردار لندن به طور مداوم در حال توییت ‌هایی حاکی از نقاط ضعف کار بود. بنابراین پذیرش اشتباه نیز می تواند موضوع مهمی تلقی شود.

استفاده از نمای‌های متناسب با فرهنگ و معماری بومی

وی با بیان اینکه نمای استفاده شده در ساختمان گرنفل عاملی برای تسری آتش سوزی به طبقات بالاتر بود،گفت: متاسفانه در کشور دقت کمی به نمای ساختمان‌ها می‌شود و لازم است کمیته‌های نما که در شهرداری مستقر هستند رویه منسجمی را پیش بگیرند. نماهای کامپوزیت آلومینوم بسیار گران قیمت و بی تناسب با معماری بومی است ولی در بعضی‌ساختمان‌ها استفاده می‌شود.در حقیقت نمی توان گفت که این نماها مطرود است، اما باید در حوزه شهرسازی و معماری به نمای ساختمان‌ها توجه بیشتری شود.

تعبیه پلان فرار و اطفاء برای ساختمان‌ها در آینده

این کارشناس حوزه ساختمان تشریح کرد: در مدیریت بحران درمواجه با آتش سوزی پلان فرار و پلان اطفاء وجود دارد. این دو پلان  باید قبل از وقوع حادثه برای ساختمان تعبیه شده باشند. بنابراین باید پلان اطفاء و فرار را برای حدود هزار برجی که بالای 10 طبقه در سطح شهر تهران  ساخته شده‌اند تعبیه کرد.همچنین بایستی مدل سازی آتش و دود توسط نرم ‌افزارهای شبیه‌ ساز برای برج ها  و ساختمان‌ها در آینده انجام شود.

روانشادنیا در پایان خاطر نشان کرد: در مقررات ملی ساختمان مباحثی  با نام "مقاوم سازی در برابر حریق"و" نگهداری و تعمیرات " وجود دارد که متاسفانه به صورت محدود از آنها استفاده می‌شود .بنابراین این حوادث برای ما سرمشقی است تا توجه بیشتری به اصلاح مقررات و استفاده از آن  داشته باشیم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48