ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

نگاهی به وضعیت قرمز آب در کشور
به گزارش اقتصادنیوز، ستار محمودی به بررسی وضعیت منابع آبی در سال جاری پرداخته است. میزان افزایش مصرف آب، تعداد شهرهای دارای تنش آبی، حجم سدهای کشور و وضعیت بارندگی سال 94 و مقایسه آن با سال قبل آن مهمترین محورهای سخنان محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر است که گزیده‌هایی از آن را در جدول زیر می‌بینید.

پیش‌بینی می شود در سال جاری میزان مصرف آب ۴ تا ۵ درصد و مصرف برق ۶ تا ۷ درصد افزایش یابد. در بخش آب ما هزار و ۱۹۰ شهر تعریف شده برای آب‌رسانی داریم. اطلاعات به ما نشان می‌دهد که در سال آبی جاری در برخی از شهرها تنش آبی خواهیم داشت.

در فصول گرم سال گذشته ۵۴۷ شهر در شرایط تنش آبی قرار داشتند و پیش‌بینی می‌شود که برای فصول گرم امسال حدود ۴۵۰ شهر دارای مشکلات آبی باشند و با اقداماتی که انجام شده تعداد شهرهای دارای تنش آبی از تابستان گذشته تا تابستان امسال کاهش یافته است

نگاه ما به وضعیت بارندگی‌ها با شرایط روز است و اگر شرایط بهتر شود، می‌توان گفت که تعداد شهرهای دارای تنش آبی کمتر می‌شوند و اگر غیر از این باشد تعداد شهرهای دارای مشکل آب ممکن است بیشتر هم بشود.

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا یک و نیم درجه در بهار و تابستان امسال حرارت افزایش می‌یابد که البته قطعی نیست، ولی اگر چنین شود تعداد شهرهای دارای تنش آبی از ۴۵۰ شهر بالاتر خواهد رفت.

در سال ۹۳، ۱۲ کلانشهر بزرگ کشور در شرایط حاد آبی بودند که این تعداد در سال ۹۴ به ۶ شهر کاهش یافت و در سال ۹۵ نیز پیش‌بینی می‌شود ۶ شهر دارای مشکلات حاد آبی باقی بمانند.

بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان شهرهایی هستند که برای فصول گرم امسال پیش‌بینی می‌کنیم نیازمند مراقبت‌های جدی است.

به دلیل تغییر بارش‌ها شهر سنندج که سال گذشته دارای مشکلات آبی بوده امسال به شرایط ایده‌آل رسیده و به جای آن شهر همدان دچار مشکل آب است.

میزان کل بارش‌ها تا واپسین روزهای سال ۹۴، ۱۵۰ میلیمتر و در عین حال میزان بارش‌ها در میانگین بلندمدت ۱۵۸ میلیمتر بوده که این موضوع نشان می‌دهد میانگین بارش‌ها ۵ درصد کمتر شده است.

حجم فعلی سدهای کشور حدود ۴۹ میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود ۴۷ درصد توان آبگیری سدها پر است و مابقی خالی از آب مانده است.

ما تمام برنامه‌ریزی‌ها را در این جهت قرار دادیم که در سال ۹۵ جیره‌بندی آب نداشته باشیم، ولی این موضوع نمی‌تواند بدون همکاری مصرف‌کنندگان عملی شود.

در حال حاضر سدهای استان تهران به لحاظ ذخیره آبی مانند سال گذشته است.



    آرشيو مطالب...


    Copyright 2012
    تعداد کاربران: 44