ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

وضعیت تنش آبی + طبقه بندی استانهای کشور
گروه انرژی: شرکت مدیریت منابع آب ایران در طبقه‌بندی استان‌های کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب از مهر تا اسفند 93، استان‌های دارای کمبود و تنش آبی را اعلام کرد. در این طبقه‌بندی استان‌های کشور در شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی شده‌اند که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با «کمبود آب» قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، 13 استان کشور در دسته مناطق دارای «تنش آبی شدید» قرار دارند که این استان‌ها شامل اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هستند.
بر این اساس، 11 استان کشور نیز شامل آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با «تنش آبی» گزارش شده‌اند.
طبق این گزارش، هیچ استانی از نظر شاخص پایش منابع آب در سال آبی 94-93 در دسته‌های مرطوب، نرمال و یا حتی قابل تحمل قرار ندارند.
با نگاهی به نقشه طبقه‌بندی استان‌های کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب، نیمه جنوبی و جنوب‌شرقی کشور در دسته مناطق درگیر با کمبود آب قرار دارند.
بر اساس این گزارش، بررسی آخرین وضعیت بارندگی‌ها در 31 استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون نیز نشان می‌دهد حجم بارش‌ها در 18 استان کشور در مقایسه با زمان مشابه متوسط درازمدت کاهش یافته است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ارتفاع بارش‌ها در کل کشور 160 میلی‌متر به ثبت رسیده که این میزان هشت درصد کمتر از بارندگی‌های دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته و 14 درصد کمتر از زمان مشابه متوسط درازمدت است.
براساس این گزارش، استان‌های گیلان، چهارمحال و بختیاری و مازندران به‌ترتیب با 895، 546 و 497 میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون سه استان پربارش ایران محسوب می‌شوند،از سوی دیگر، هرمزگان با 59 میلی‌متر بارندگی، در بدترین وضعیت بارش‌های سال آبی جاری در میان 31 استان کشور قرار دارد.
استان‌های سیستان و بلوچستان با 64 میلی متر و سمنان با
73 میلی‌متر بارندگی، پس از هرمزگان کمترین بارش‌ها را در سال آبی جاری تجربه کرده‌اند.
همچنین استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان 18 استان از مجموع 31 استان کشور هستند که میزان بارش‌های سال آبی جاری در این استان‌ها در مقایسه با دوره زمانی مشابه متوسط درازمدت کاهش یافته است. در این میان، هرمزگان بیشترین کاهش بارندگی‌ها را به خود اختصاص داده است. حجم بارش‌های استان تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 181 میلی‌متر ثبت شده است که درمقایسه با دوره زمانی مشابه متوسط درازمدت 19 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در دوره مورد بررسی، حجم بارش‌ها در استان گیلان 41 درصد افزایش یافته است که بیشترین میزان رشد را درمقایسه با متوسط درازمدت در بین 31 استان کشور شامل می‌شود.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/870096/#ixzz3WPwcKoA8

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48