ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مقالات و آثار علمی

معرفی کتاب: مدلسازی اطلاعات ساختمان سبز، طراحی پایدار و موفق با استفاده از BIM

کتابی سرشار از تجربیات اجرایی ساختمان سازی سبز منتشر شد.

اولین کتاب مدلسازی اطلاعات ساختمان با محوریت توسعه پایدار و طراحی ساختمان های سبز منتشر شد.

این روزها بحران آب، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و معضلات متعدد محیط زیستی، بحرانهای جدی برای کشور عزیزمان ایران به حساب می آید، که ما مهندسان نقش مهمی در گسترش این وضعیت داشته ایم. برای قدم برداشتن در راه توسعه پایدار، بایستی توجه متخصصان صنعت احداث، به وضعیت نابسامان محیط زیستی کشور جلب شود، تا آینده ای بهتر ساخته شود.

اهمیت موضوع آنجا روشن می شود، که بدانیم طبق آمار برخی برخی کشورهای پیشرفته، صنعت ساختمان حدود 40 درصد از منابع طبیعی استخراجی، 17 درصد از برق و 12 درصد از آب آشامیدنی را مورد استفاده قرار می دهد و حدود 45 الی 65 درصد زباله ها را تولید می کند. نزدیک به 50 درصد هزینه های مربوط به انرژی در کشورهای توسعه یافته در بخش ساخت و ساز و فرآیندهای پس از ساخت صرف می شود. صنعت ساخت از لحاظ تولید گازهای گلخانه ای در رتبه نخست قرار دارد.

ساختمان های سبز، پرچم دار توسعه پایدار و ایجاد تعادل بین مسائل مربوط به سلامت محیطی، اقتصادی و اجتماعی هستند. اخیرا مفاهیمی همچون ساختمان پایدار و ساختمان زنده نیز مطرح شده اند که در همه آنها توجه به سه اصل مردم، کره زمین و رونق اقتصادی اجتماعی محوریت دارند.

در سالهای گذشته تلاشهایی از جمله تدوین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان صورت گرفته است، لیکن این تلاشها به نسبت چالش‌های پیش رو بسیار محدود است. برای مثال، بیش از 34 سیستم رتبه بندی پایداری ساختمان در دنیا وجود دارد، که در کتاب حاضر تعدادی از آنها به بحث گذاشته شده است. با وجود این، در کشور ما این سیستم‌ها کمتر اجرایی شده اند.

این کتاب با عنوان"مدلسازی اطلاعات ساختمان سبز ؛ طراحی پایدار و موفق با استفاده از BIM " توسط دکتر مهدی روانشادنیا و مهندس مهران قنبری مطلق ترجمه و منتشر شده است.

مترجمان در مقدمه کتاب آورده اند:

سالها بود در پی کتابی بودیم که به عنوان یک مرجع کاربردی بتواند برای مشاوران، طراحان، مجریان و کلیه فعالان صنعت ساختمان قابل استفاده باشد، که کتاب حاضر پاسخی دست اول بود به آنچه در پی آن بودیم. این کتاب، منبعی بسیار خواندنی اثر دو تن از متخصصان فناوری معماری است که پر از ایده‌های نو در جهت پایداری ساختمان‌ها است، که بسیاری از آنها را در پروژه‌های واقعی به کار گرفته اند. جمع‌کردن آب باران در مخازن ذخیره آب، کاهش مصرف انرژی در اثر انتخاب جهت گیری مناسب ساختمان، استفاده از صفحات فوتوولتایی خورشیدی در سقف پارکینگها، بهینه کردن سایه بانها، به کارگیری مصالح قابل بازیافت، ‌مدل‌سازی انرژی ساختمان، استفاده از سقفهای نورگیر برای استفاده بهینه نور روز، به کارگیری سیستم‌های مدیریت بعد از سکونت و بازیافت و استفاده چند باره از آب نمونه هایی از تجربیات واقعی مطرح شده در این کتاب هستند.

این اثر با ارزش، به موارد فوق اکتفا نکرده و یکی از مباحث جدید و کاربردی مدیریت یکپارچه پروژه، یعنی مدل سازی اطلاعات ساختمان را در پروژه‌های ساختمانی سبز استفاده کرده است. بهره گیری از فن آوری‌های نوین نرم افزاری و سخت افزاری یک ضرورت مهم صنعت ساخت و ساز ایران امروز ماست، که کتاب حاضر می تواند راهنمایی برای علاقمندان آن باشد.

فصل های این کتاب عبارتند از:

فصل اول: معرفی مفهوم سبز

فصل دوم: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

فصل سوم: تیم‌های طراحی یکپارچه

فصل چهارم: روش رسیدن به راه‌حل‌های پایدار

فصل پنجم: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان پایدار: فرم ساختمان

فصل ششم: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان پایدار: سیستم‌های ساختمانی

فصل هفتم: آینده مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و طراحی پایدار

این کتاب توسط انتشارات سیمای دانش به چاپ رسیده و در کتابفروشیهای معتبر سراسر کشور در اختیار علاقمندان قرار دارد و جهت اطلاعات بیشتر می توان به سایت مرجع مهندسی و مدیریت ساخت به آدرس www.ravanshadnia.com  مراجعه نمود.

http://ravanshadnia.com/news.aspx?newsID=7590

مقدمه کتاب مدلسازی اطلاعات ساختمان سبز ؛ طراحی پایدار و موفق ...



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48