ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
30 میدان تهران برای تبدیل شدن به پلازا (محل خرید) و غلبه عنصر پیاده بر سواره انتخاب و طراحی شده‌اند

30 میدان تهران برای تبدیل شدن به پلازا (محل خرید) و غلبه عنصر پیاده بر سواره انتخاب و طراحی شده‌اند .

معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه در تهران میدان به معنای واقعی آن نداریم گفت: 30 میدان تهران برای تبدیل شدن به پلازا (محل خرید) و غلبه عنصر پیاده بر سواره انتخاب و طراحی شده‌اند که تعدادی از میدان های تاریخی پایتخت نیز در شمار آنها قرار دارد.

شاپور دیوسالار ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: میادین تاریخی می‌توانند به عنوان مقصد تعریف شوند و تردد عابران پیاده بر خودروها غلبه داشته باشد. در میدان، حرکت سواره باید توزیع شده و به زیر منتقل شود و حمل و نقل عمومی نیز تقویت شود تا شهروندان و عابران در بخش بالایی و در واقع در سطح میدان به راحتی و با آرامش تردد داشته باشند. میدان امام حسین (ع) از نمونه های پلازا یا میدان شهری است که پیش از این گره عظیم و نازیبایی ایجاد کرده بود.

وی افزود: برخی از میدان های تاریخی تهران همچون تجریش و میدان قدس ظرفیت تبدیل شدن به فضاهای شهری را دارند که طرح ایجاد پیاده را در این مسیر نیز یکی از این موارد است. همچنین میدان نبوت ، میدان امام خمینی (ره)، میدان انقلاب تا چهار راه ولی (عج) از جمله میدان‌هایی هستند که طراحی آنها برای تبدیل شدن به پلازا آماده شده و به مرور اجرا خواهند شد.

معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی میدان های کنونی تهران را دور از معنای واقعی آنها عنوان کرد و گفت: بخش عمده آلودگی بصری و شلوغی‌ها ناشی از زیاد شدن خودروها و غلبه آنها بر عابران است و این مساله میدان را از کارکرد اصلی آن دورساخته؛ در واقع میدان‌های تهران فلکه هستند.

دیوسالار با تاکید براینکه هندسه و کارکرد میدان باید در خدمت انسان باشد،خاطرنشان کرد: میدان نقش جهان اصفهان یکی از نمونه های واقعی میدان در تاریخ شهرسازی است و در این میدان عابر بر سواره غلبه دارد و این مکان را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده و به راحتی و با آرامش در آن تردد کرده و حتی به استراحت می پردازد.

وی افزود: هر کجا که شهروندان احساس کنند محل رجوعشان است و با حضور در آن محل خسته نشده و به آرامش دست پیدا می‌کنند، فضای امن شهری است و ما باید آن را آماده کنیم.

به گزارش ایسنا، "پلازا" لغتی است که ریشه اسپانیایی دارد و به معنای محل و معبری است که در آن پیاده رو بر سواره‌رو و خودرو غلبه داشته و در آن مراکز خرید و صندلی‌هایی برای استراحت موقت عابران تعبیه می‌شود. به عبارتی "پلازا" نسخه مدرن همان بازارچه‌های سنتی خودمان است و نمود امروزی آن را می‌توان در میدان نقش جهان اصفهان و یا خیابان 15 خرداد و سپهسالار تهران هم دید.

نقل از ایسنا، ویرایش و بازنشر وبسایت دکتر روانشادنیا

 



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46