ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
آخرین وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی از زبان رستم قاسمی

آخرین وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی از زبان رستم قاسمی

رستم قاسمی درباره آخرین وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی گفت: شما می دانید که به هرحال کشور ما تحریم است و کار کردن در شرایط تحریم همه جانبه ویژگی‌های خاص خودش را دارد. آمار و ارقامی که ارائه می کنم واقعی و دقیق است. فازهای 15 و 16، 92 درصد پیشرفت دارد. فازهای 17 و 18 بالای 80 درصد و فازهای 12 که سه فازی است، 92 درصد پیشرفت دارد و در حال راه اندازی است. ده فاز جدید داریم که 35 ماه پیش شروع شده است، ضمن اینکه فازهای 19 که دو فاز است، 62 درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: فازهای 13 که دو فازی است، 62 درصد، فازهای 24 تا 22 که دو فازی است، 62.5 درصد، فازهای 14 که دو فازی است، 50 درصد و فازهای 21-20، 50 درصد پیشرفت دارد، یعنی بعضی فازها ماهیانه حدود دو درصد پیشرفت و کمترین متوسط یک و نیم درصد پیشرفت داشته، در شرایط عادی پیشرفت ماهیانه دو درصد در میادین نفتی با پیچیدگی های زیاد کار بسیار خوبی است و اهل فن به خوبی می دانند که این پیشرفت بسیار باارزش است.

وزیر نفت یادآور شد: با فازهای قبل از تحریم که مشکل کالا و تجهیزات نبود مشکل مالی هم وجود نداشت، بزرگترین پیمانکاران جهان هم کار می کردند، مثلا فازهای 4-5 که 60 ماه، فازهای 2 و 3، 68 ماه، فازهای 6، 7 و 8، 82 ماه و فازهای 9 و 10، 72 ماه طول کشید.

به گفته قاسمی، ما در شرایطی که دشمن کالا و تجهیزات ساخته شده را به ما نداد و مجبور شدیم در ایران نمونه سازی کنیم یا دوباره به کشورهای دیگری سفارش دهیم. مسائل مالی و نقل و انتقال به هر حال مشکلاتی دارد و پیمانکاران تماما ایرانی هستند و اوایل تجربه کافی برای پروژه های بزرگ نداشتند، چندین پیشرفت‌هایی داشته ایم.

پرونده پارس جنوبی 2 سال دیگر بسته می‌شود

از وزیر نفت سئوال شد به نظر شما پارس جنوبی کی تمام می شود؟ که وی پاسخ داد: اگر با همین روند پیش برویم در حدود دو سال آینده پرونده پارس جنوبی بسته شود.

وی در مورد ساخت پالایشگاه های نفت اظهارداشت: خوشبختانه برای جلوگیری از خام فروش و تامین نیازمندی کشور بر پالایشگاه ها توسعه پیدا کرد؛ هم از نظر کیفی سازی محصول و هم از نظر افزایش ظرفیت. ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور است 67 درصد پیشرفت دارد و اگر با همین روند پیش برود اوایل سال آینده باید شروع به راه اندازی گردد.

قاسمی، ظرفیت تولید روزانه نفت کشور در حال حاضر را 4 میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: ما اکثر میادین نفتی مشترک را در حال توسعه داریم، مثل میدان آذر و یا فازهای بعدی توسعه را شروع کردیم، مثل میدان هنگام.

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت میادین غرب کارون تصریح کرد: غرب کارون چهار میدان بزرگ داریم (آزادگان شمالی- آزادگان جنوبی- یادآوران- یاران). می دانید سالها برای توسعه این میادین با کشورهای مختلف از جمله ژاپن مذاکره کردیم و قرارداد بستیم که نشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توافقی که با کشورهای خارجی به صورت بیع متقابل صورت گرفت، این پروژه ها در حال انجام است که با تکمیل فازهای آن، حداقل 800 هزار بشکه به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد و این پروژه ها با سرمایه گذاری خارجی فعال است. با تکمیل این میادین و میادین دیگری که در خشکی و یا در حال توسعه است، بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.

کارهایی کردیم که در تاریخ 100 ساله نفت بی‌سابقه است

از وزیر نفت پرسیدیم با شرایط تحریم چگونه کالا و تجهیزات فراهم می کنید؟ که وی در جواب گفت: خوب تحریم چیز خوبی نیست، کسی هم استقبال نمی کند. تحریم کنندگان باید جوابگوی تاریخ باشند. از جایی که می شود به فرصت تبدیل کرد. اتکا به توان داخل تا کی باید صنعت نفت کشور وابسته باشد. کارهای بزرگی در این دوران انجام شد که در تاریخ صد ساله نفت کشور بی سابقه است وقت ارائه آمار نیست. فنی ترین تجهیزات نفت را داخل کشور ساختیم.

تغییر سبد درآمدی کشور با فروش گاز

وی در مورد اقدامات بین المللی صنعت نفت نیز گفت: اولا طرح جامع صادرات گاز کشور تهیه شده و با اکثر همسایگان به نتایج خیلی خوبی رسیده ایم، بعضی قراردادها منعقد و بعضی هم پاراف شد و انشاءا... به نتیجه خواهد رسید که با فروش گاز، سبد درآمد کشور تغییر خواهد کرد.

قاسمی تاکید کرد: برای حل مسائل صنعت نفت توجه به دیپلماسی نفت و انرژی جزء محورهای کاری ما بوده است، ضمن اینکه 30 هیات مهم خارجی در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرا را ملاقات داشته ام.

وزیر نفت درباره توسعه گازرسانی نیز اظهارداشت: در سالهای اخیر یک جهشی در توسعه گازرسانی در سطح کشور اتفاق افتاده است و همین الان 5 هزار روستا در حال گازرسانی داریم، ضمن اینکه یک طرح ظرفیتی برای استانهای سردسیر در دست اجرا داریم. تقریبا 97 درصد شهرهای کشور گاز دارند و برای استان سیستان و بلوچستان نیز در سال جاری اعتبار خوبی پیش بینی شده است.

 

نقل از خبرگزاری مهر، ویرایش و بازنشر: وبسایت دکتر روانشادنیا، مهندسی و مدیریت ساخت



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48