ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1402.12.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
بهره‌برداري از نخستین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه

با بهره‌برداري از نخستین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در شیراز كه به همت دانشمندان دانشگاه شيراز محقق شده است، ایران جز چهار کشور دارنده انرژی خورشیدی در جهان شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، کارشناس سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: همت دانشمندان و طراحی بی‌نظیر دانشجویان دانشگاه شیراز موجب ساخت نیروگاه غنی‌ترین منبع انرژی و سلسیوم جهان (خورشید) شد.

محمد کمالی با بيان اينكه  دستیابی به هدف دانش و فناوری انرژی خورشید از اهداف ساخت این نیروگاه است، گفت:‌  نبود کوره‌ها و صنایع ویژه خم کردن شیشه در کشور را از جمله موانع پیشرفت این نیروگاه بود كه  ساخت دستگاه‌هایی با دقت بالای اندازه‌گیری و خم کردن شیشه در کشور از جمله دستاوردهای مهم دانشمندان ایرانی محسوب می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اهمیت آیینه‌ای کردن شیشه‌های منحنی برای حفاظت نیروگاه خورشیدی در برابر گرد و غبار، برف و باران و انعکاس صحیح تابش نور خورشید تصریح کرد: کسب این فناوری یکی از دستاوردهای بومی‌سازی تکنولوژی و توانمندی ملی در کشور است که بیش از 18 ماه زمان برده است.

بنا بر اين گزارش، بحث سیستم‌های کنترل و ترکینگ یکی از توانمندی‌های دانشمندان ایرانی در ساخت نیروگاه خورشیدی است.

نیروگاه خورشیدی شیراز از 48 کلکتور سهموی در هشت ردیف شش‌تایی تشکیل و در راستای شمال جنوب نصب شده است كه طول هر کلکتور 25 متر و دهانه آن 3.4 متر است که روی هر کلکتور شش لوله جاذب استوانه‌ای شکل با پوشش کرم سیاه یا سرمت به وسیله شیشه‌های پیرکس پوشانده شده است.

این نیروگاه در فاز نخست 250 کیلو وات برق تولید می‌کند و با راه‌اندازی فاز دوم و هیبرید کردن این نیروگاه میزان برق تولیدی آن به 500 کیلووات افزایش می‌یابد.

به گزارش ايسنا، ساخت این نیروگاه از سال 79 آغاز شده و در سال 87 به پایان رسیده است و در گذشته اسپانیا، آلمان و آمریکا تنها کشورهای دارنده این انرژی در جهان محسوب می‌شدند.

 



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49