ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
تحلیلی بر وضعیت دی 98 بازار مسکن تهران

برخی دلال‌های پای‌کار هنوز در حال دمیدن در تنور جو بازار مسکن هستند و برای این‌که نشان دهند بازار رونق دارد هر از گاهی خریدهایی بین خودشان انجام می‌دهند؛ معاملات آذرماه از این دسته بود. یکی هم پیدا بشود به آقایان بگوید خواهشا برای منافع خودتان هم که شده به بازار مسکن جو قیمتی ندهید تا شاید بازار کم‌کم از خواب بیدار شود، سریعا پاسخ می‌دهند که بعد از رشد قیمت ارز، نرخ همه‌ی کالاها بالا رفته و مسکن هم باید گران شود؛ فاقد هر نوع استراتژی اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، نیاوران ۱۴۵ متر نوساز فول امکانات سونا استخر جکوزی، شهرک غرب ۱۱۵ متر نوساز بدون مشرف ویو ابدی فراتر از تصور، پونک ۱۱۶ متر فول تراس لابی ویو باغ ۲.۵ میلیارد، زعفرانیه ۲۶۰ متر سوپرلوکس در دنج‌ترین فرعی منطقه؛ این یکی آن‌قدر قیمتش بالاست که عنوان توافقی برای قیمت آن درج شده است... آگهی‌های فروش ملک در سایت‌ها پر است از این نوع فایل‌ها که به دفعات تکرار می‌شود اما تقاضا در جای دیگری است. با وجود آن‌که مالکان برخی آپارتمان‌های کلیدنخورده بعضا پنج سال است نتوانسته‌اند واحد خود را بفروشند قیمت اسمی خانه‌ها مرتبا بالا می‌رود. همین یک ماه قبل طبق آمار بانک مرکزی قیمت مسکن در شمیرانات رشد عجیب وغریب ۷.۵ میلیون تومانی را در هر متر مربع تجربه کرد و به ۳۱ میلیون تومان  رسید که البته فارغ از ایراداتی که به این مدل محاسبه آماری وارد می‌شود نمی‌توان رشد افسارگسیخته قیمت واحدهای لوکس و نیمه لوکس را طی دو سال اخیر انکار کرد.

بازار مسکن فقط در مناطق شمالی یخ نزده و رکود در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران رخنه کرده اما بعضی مالکان هنوز با نویزهای  ماهیانه دلخوش می‌شوند. تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد. کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که بازار مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت ندارد اما کو گوش شنوا. تا به قول معروف "تقـّی به توقـّی" می‌خورد صاحب‌خانه‌ها نرخ‌های پیشنهادی را بالا می‌برند. با وجود این‌که طی دو سال گذشته پرش قیمت‌های اسمی، بازار مسکن را از وضعیت طبیعی خارج کرد، هنوز برخی کمای این بیمار بدحال را باور نکرده‌اند. متقاضیان واقعی از بازار بیرون رفته‌اند اما برخی دلال‌های پای کار هنوز هستند و برای این‌که نشان دهند بازار رونق دارد هرازگاهی خریدهایی بین خودشان انجام می‌دهند. آذرماه تعداد معاملات مسکن در تهران یکباره نسبت به آبان ماه دو برابر شد و به حدود ۹۶۰۰ فقره رسید. علت را که جویا شدیم فهمیدیم بعد از تغییر نرخ بنزین با تصور انتظارات  تورمی، تقاضای سفته‌بازانه در بازار بالا رفته است. قیمت‌ها هم ۸.۵ درصد افزایش یافت. بانک مرکزی می‌گوید در منطقه ۱ رشد قیمت‌ها ۳۴ درصد بوده است؛ زیبا نیست!؟

یکی هم پیدا بشود به آقایان بگوید حداقل برای منافع خودتان هم که شده خواهشا به بازار مسکن جو قیمتی ندهید و بازار حالا حالاها از خواب بیدار نمی‌شود، سریعا پاسخ می‌دهند که بعد از رشد قیمت ارز، نرخ همه‌ی کالاها بالا رفته و مسکن هم باید بالا برود. البته در این بین هستند مالکانی که از رکود خسته شده و آپارتمان خود را پایین‌تر از قیمت‌های عرف، عرضه می‌کنند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حتی در این نوع فایل‌ها هم مشتری به سختی پیدا می‌شود. سری به بنگاه‌های املاک بزنید صحت این ادعا را متوجه خواهید شد. اگر املاکی کوچک‌ترین نشانه‌ای از اراده‌ی شما برای خرید ببیند ده‌ها فایل را به شما نشان می‌دهد و هر روز تماس می‌گیرد که خانه را پسندید؟ نپسندید؟ این واحد مرغوب است از دستش ندهید. فایل‌های دیگری هم داریم.

با وجود نیاز مبرم تهران به واحدهای کوچک و ارزان قیمت، طی ۱۰ – ۱۵ سال گذشته عمده ساخت و سازها در بخش لوکس و نیمه لوکس بوده است و به همین دلیل متقاضیان واقعی دیگر توان خرید ندارند. همین دیروز وام اوراق مسکن از ۱۲۰ میلیون به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما مگر می‌شود از عهده اقساطش برآمد؟ با توجه به  قیمت هر برگ امتیاز تسهیلات مسکن که بین ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان است زوجین تهرانی برای خرید وام ۲۴۰ میلیونی مسکن و جعاله، همین ابتدا باید حدود ۲۱ میلیون تومان بپردازند. اقساط وام نیز ۴.۳ میلیون تومان با  نرخ سود ۱۷.۵ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله است. کدام یک از اقشار پایین جامعه توانایی پرداخت چنین اقساطی را دارد؟ البته با ۲۴۰ میلیون تومان تقریبا نمی‌شود در هیچ جای تهران خانه خرید و باید دست کم ۱۶۰ میلیون تومان نقدینگی از خودتان به آن اضافه کنید.

قیمت‌ها آن‌قدر فضایی شده که دیگر هیچ کارشناسی دلخوش به رونق بازار نیست. سلمان خادم‌المله، مهدی سلطان‌محمدی، مهدی روانشادنیا و محمد عدالت‌خواه از کارشناسان بازار مسکن، حداقل در یک موضوع توافق دارند و آن این‌که توان تقاضا به قیمت‌های کنونی نمی‌رسد. رویای پرش قیمت‌ها در بازار مسکن تعبیر نمی‌شود؛ دست از سر متقاضیان بردارید.

انتهای پیام



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49